Thursday, September 08, 2005

Pelaksanaan HUDUD

MUQADDIMAH

Sejarah telah mebuktikan bahawa hukum HUDUD adalahsatu peraturan yg bijaksana, adil, mampu mengawalkebaikan dan telah memberi jalan keluar kpd masalahmanusia. Dizaman kegemilangan Islam yg lampau , orangkafir pun menerimanya.Bagi orang beriman, hukum HUDUD dirasakan satuanugerah yg mengandungi nikmat. Kerana ia memberi duafaedah yg besar:

1. Ia seolah-olah pagar yg mengawal tanam-tanamandari serangan binatang-binatang yg hendak memakannya.Yakni HUDUD membersihkan masyarakat drp orang-orangjahat yg mahu mengganggu keselamatan dan kebaikaninsaniah dan material yg mereka telah cetuskan.

2. Bagi orang-orang yg melakukan kejahatan sama adasengaja atau tidak, mereka diberi jalan keluar untuklepas dari hukuman Akhirat. yang mana dosa yg sudahdihukum di dunia (secara HUDUD) tidak lagi dihukum diAkhirat.Disinilah menunjukkan betapa pentingnya perlaksanaanhudud didahului dengan kesedaran iman dan kefahamanIslam.Sebagai pagar, maka hukum HUDUD hanya mungkindilakasanakan setelah segala anak benih kebaikanselesai ditanam dan tumbuh dengan subur didalammasyarakat.Orang tidak pernah buat pagar dulu sebelumbenih-benih tanaman ditanam. Dan lagilah tidak pernahberlaku orang yang buat pagar untuk memagari lalang.Ertinya hukum hudud itu ditegakkan dalam masyarakatyg sudah baik-baik demi mengawal kebaikan drpdirosakkan oleh orang-orang jahat yg sudah tidakdimakan ajar.Sebaliknya, kalau hukum hudud ditegakkan dalammasyarkat yg majoriti belum baik, maka fungsinya ygsebenar tidak akan berjalan. Sebaliknya hudud akanjadi 'bala' dalam masyarakat, yakni masyarakat akanhiruk pikuk dengan hukum, denda, seksa dan lain-lainyg tidak kenal rehat. Hingga masyarakat itu nampakbegitu kejam dan tidak ada kedamaian dan kasih sayanglagi.Pagar hanya tahan mengawal dua tiga ekor lembu tapikalau sudah beribu-ribu lembu, pagar boleh robohdibuatnya.Sedang dalam masyarakat yg sudah dididikiman dan taqwa, hukum hudud yg diancamkan itu akanbenar-benar memberhentikan maksiat.Cukuplah sekalitangan seorang pencuri itu dipotong dan dipamerkanuntuk diambil pengajaran oleh orang-orang lain, makahasilnya, tidak berlaku lagi sebarang kecurian dalammasyarakat itu.
Tapi hari ini, masayarakat masih liar, bukan sajatangan dipotong, kalau kepala dipotong pun nescayatidak membuatkan orang lain "bercuti" dari kejahatan.Sebaliknya orang-orang jahat itu akan mengejek-ejekmengatakan Islam itu kejam, zalim dll.ALLAH minta kita lakukan amar makruf dulu kemudianbarulah nahi mungkar. Yakni tegakkan kebaikan dulubaru cegah kemungkaran. Bukannya ghairah sangathendak menghukum penjahat sedangkan usaha-usahamengajak kebaikan tidak diberi perhatian serius.Hukum hudud yg ALLAH sudah tetapkan dalam AlQuranadalah satu kaedah menghukum yg sungguh tinggi nilaidan hikmahnya. Ia lebih bijak, lebih tepat dan lebihadil dari "hudud-hudud duniawa" yg dicipta olehmanusia.

Contohnya dalam kes curi, ALLAH menetapkanhukumannya iaitu dipotong tangan. Manakala mengikutperaturan manusia, pencuri dihukum penjara atau denda.Mana lebih bijak dan adil? Pencuri yg mencuri keranasengaja bukannya terpaksa atau terdesak, tidak akandapat diubat penyakitnya itu hanya dgn penjara ataudenda. Bagi pencuri yg pakar, hukuman denda mendorongdia untuk lebih kreatif dan aktif mencuri.Maka akan lebih ramai orang yg diseksanya keranakehilangan harta. Oleh itu, supaya pencuribenar-benar rasa betapa sakitnya orang-orang yg dicurihartanya itu, sipencuri mesti disakiti dgn kesakitanyg setimpal. Yakni hilangkan atau 'curi' tangannya.Tetapi ALLAH tidak perintahkan dipotong kaki pencuri,walaupun kaki turut terlibat dalam mencuri. Sebabpotong kaki agak keterlaluan, kerana itu mengambilatau menghilangkan kehidupan si pencuri kerana tidakboleh bergerak lagi. Sedangkan akibat mencuri itubukan sampai orang yg kena curi itu tidak boleh hiduplagi. Demikianlah sukatan hukuman hudud, iabetul-betul setimpal dan berpada dgn kesalahanseseorang. Jelas ini menunjukkan tujuan hudud ialahagar pesalah merasa kesakitan yg seimbang dgnkesalahannya keatas orang lain. Jangan kita rasahukuman hudud ini kejam. Sebab hukuman itu samatimbangannya dengan kekejaman yg dilakukan olehpesalah terhadap orang lain.

Demikianlah halnya dengan hukum-hukum yg lain dalamIslam. Sudah ALLAH sukat dan tetapkan dgn jelas danterperinci. Ia tidak boleh ditukar ganti, dirombak,dipinda dan dipersoalkan. Kita cuma dibenarkan mencarihikmahnya untuk kita lebih yakin dgn hukum ALLAH.Diantara hukuman-Nya yg telah tetap tidak bolehberubah-ubah lagi ialah:

1. Hukuman pancung kpd orang yg tidak sembahyang tigawaktu berturut-turut tanpa uzur syar'i sesudahdinasihatkan.2.Hukum qisas iaitu membunuh dibalas bunuh, lukadibalas luka.3.Hukuman sebat kpd orang yg membuat fitnah.4.Hukuman rotan 100 kali pada penzina yg belumkahwin, direjam sampai mati pada penzina yg sudahkahwin.5.Hukuman rotan 80 kali kpd orang yg menuduh orangberzina tanpa bukti yg cukup6.Rotan 80 kali untuk peminum arak

Terhadap kesalahan-kesalahan yg ALLAH tidak tetapkanhukumannya, cuma menyerahkan kpd bijaksana hakimuntuk menjatuhkan hukuman agar seimbang dgnkesalahan, itu dinamakan hukum ta'zir. Yakni pesalahdiberi malu.Cara-cara memalukan itu boleh berbeza-beza bergantungkpd siapa pesalah dan apa kesalahan. Hukuman ta'ziryg biasa dilakukan ialah diarak keliling bandar sertadiconteng mukanya.Atau dipamerkan, didenda, dikerahkerja berat, dipenjara, diikat ditiang tempat lalulalang umum ddl. Tujuannya supaya dia benar-benarrasa malu dan terhina sehingga dia serik untukmengulang kesalahan yg dilakukannya.Perlu diingatbahawa hukuman ini sama hebatnya dgn kesalahan ygdibuat. Jadi tak timbul istilah kejam dsbnya.Pesalahsendiri akan mengaku nanti:"Beginilah hebatnyakekejaman yg aku lakukan. Dan hukuman di Akhiratlebih dahsyat lagi. Biarlah aku dihukum di dunia."Sebenarnya 'hudud dunia' ini lebih kejam. Ada orangditangkap tanpa dibicara. Hukum hudud bukan bermaksudmenyeksa.Ia lebih bermaksud untuk mendidikorang-orang yg tidak terdidik dgn nasihat dan tunjukajar. Bila ia sakit, malu dan susah, baru dia faham ygsikapnya itu tidak baik dan tidak patut. Baru diadapat berfikir tentang perasaan dan keperluan oranglain.Sebagaimana dia tidak sanggup disusahkan, dimalukandan disakiti, begitulah orang lain. Keinsafan inihanya akan timbul kalau hukuman yg dikenakanbenar-benar menyakitkan dan seimbang. Tidak lebih dantidak kurang. Kalau kurang, ia tidak menakutkan danmenginsafkan. Kalau lebih, akan jadi zalim dan kejam.Siapakah yg lebih bijak dari ALLAH dalam menetapkanlebih atau kurangnya sesuatu hukuman?Sedangkan kita hendak menghukum anak yg kitasayangkan itu pun kita tidak pasti apakah hukumanbenar-benar boleh menghentikan kejahatannya. Susahkita hendak adil. Apa lagi terhadap orang yg tiadasangkut-paut dgn kita. Kalau begitu, janganlahterlalu berani untuk mempertikaikan ketetapan ALLAH!.Konon bangsa asing akan takut hudud. Inipun satuandaian tanpa asas. Yg lebih banyak salah daribetulnya. Sebenarnya bangsa asing yg cerdik danrasional lebih terbuka dalam menerima sesuatu hukumandrp orang Islam yg sudah rosak imannya.Buktinya,orang asing boleh terima hukum penjara, hukumbunuh, hukum sebat, hukum gantung dll yg dibuat didunia selama ini. Kalau hukum bunuh pun dapatditerima, masakan hukum potong tangan dan rejamditolak?. Sedangkan kebaikan akan dapat dirasai olehmasyarakat lebih besar darinya dari tangan ygdipotong itu. Bahkan saya yakin orang asing itu punsuka kalau pencuri dari bangsanya yg sudah tidak bolehdiubat lagi, dipotong saja tangannya supaya hartamereka tidak dicuri lagi dan kesejahteraan masyrakatterjamin.Dalam sejarah Islam, hukum hudud yg dijalankan tepatmengikut cara dan peraturan yg ditentukan oleh Islam,telah memberi kesan yg sungguh baik.Yakni sesudah hukuman dijatuhkan kpd pesalah ygmenyerah diri, kesalahan yg sama tidak berlaku lagidalam masyarakat untuk beberapa tahun. Keamanan dankestabilan dan ketenangan hakiki benar-benar dirasaioleh masyarakat. Inilah berkatnya hukum ALLAH dansempurnanya peraturan hidup Islam.Tetapi kalau syarat-syarat tidak dipenuhi, tidakmelalui tarbiah dan asuhan yg istiqamah, memang ianampak terlalu berat dan mustahil. Makan nasi punkalau tidak ikut peraturan dari awal hingga akhirnyaakan menyusahkan kita walaupun lauknya sedap!Demikianlah dgn hukum hudud.Ia jadi rahmat kalaudilakukan ikut caranya. Tetapi akan jadi pelik kalaudiletak bukan pada masa dan tempatnya.

Sheikh Ashaari Muhammad
@ Fata of Tamim

No comments: