Thursday, September 08, 2005

Wahabi

Petikan dari buku 40 Masalah Agama,
karangan Al-Fadhil Abuya K.H. Siradjuddin 'Abbas,
UlamaBesar Indonesia.

Konsep-konsep Moden Fahaman Wahabi yang Dibawa OlehMuhammad 'Abdul wahab.

1. Dalam mempelajari ilmu Ushuluddin (Tauhid) harusmenganut fahaman Ibnu Taimiyah.

2. Di dalam Fiqh diharuskan menampal-nampal Mazhab(Talfiq).

3. Mengambil sumber Al-Quran dan Hadith yang kuatsahaja tanpa 'Ijma Ulama dan Qias.

4. Melarang keras umat Islam mendo'a dengan Tawassul(Perantaraan).

5. Melarang berpergian menziarahi kubur, walaupunmaqam Nabi. (Adapun orang yang menunaikan Fardhu Hajiyang diizinkan ke Madinah pada Wahabi berkuasai ini,menurut Wahabi mereka datang ke Madinah menziarahiMasjid, bukan menziarahi maqam.)

6. Menghancurkan tugu-tugu peringatan, kerana hal inisemuanya menjadikan orang musyrik. Gedung besar yangdibangunkan diatas tempat Nabi di Suq al Leil diruntuhi

7. Melarang membaca-baca Qasidah yang memuji-muji Nabiseperti Qasidah, Berzanji, Burdah, Kenduri-Kendara,Tahlil dan sebagainya.

8. Melarangkan umat Islam merayakan dan memperingatiMaulidin Nabi, Isra' Mikraj dan semua perayaan harikebesaran Islam yang lain.

9. Melarang mengaji "Sifat Dua-puluh", "KifayatulAwam", "Sanusi", "Juaharatut Tauhid", "HusunHamadiyah" dan lain-lain yang serupa itu.

10. Fahaman Asy'ari, iaitu fahaman kaum AHLUSSUNNAHWAL JAMA'AH dibuang jauh-jauh.

11. Tidak boleh membaca kitab "Dalailul Khairat","Burdah" dan lain-lain wirid-wirid yang memuji-mujiNabi s.a.w

12. Tidak boleh melagukan lafaz Quran, umpamanyadengan lagu Fuqara, Mesir dan lain-lain. Quran harusdibaca lurus saja, begitu juga Adzan tidak bolehberlagu.

13. Membaca zikir "La illa ha illallah" beramai-ramaidilarang sama sekali.

14. Imam tidak membaca "Bismillah" dalam Sholat.

15. Amal-amal Tariqah, umpamanya Tariqah Naqsyabandi,Tariqah Qadiri, Tariqah Sazali. Tariqah Saman danlain-lain dilarang keras.

16. Wirid, berdo'a selepas Sholat berjema'ah dilarangkeras.

Dari segi Tauhid, mereka tidaklah satu dari 73 cabang yg sesat kerana cabang2 yg sesat itu telah dihuraikanoleh Ulama secara detail. Namun, mereka mirip kepadacabang2 seperti mazhab Mujassimah (dari Maqaatil ibnSulayman Al-Khuraaanee seorang Tabi'in) dan mazhab Karamiyah, mazhab Mu'tazilah.(dari 'Amr ibn Ubayd andWaasil ibn 'Ataa), sedikit kepada mazhab Khawarij.

Wallahu a'lam.

No comments: